Creatieve verwerking: Maak je eigen recycle-robot maken
De leerlingen verzamelen bruikbaar afval, zoals lege blikjes, wc-rolletjes, plastic flesjes, kurken en doppen. Met dit materiaal maken zij in tweetallen een originele ‘recycle-robot’.
Proefje: Zelf afval scheiden
Een proefje in tweetallen. In deze proef proberen de leerlingen zelf materialen van elkaar te scheiden. Ze maken eerst een afvalbergje van paperclips, propjes papier, in stukjes geknipte rietjes en een doormidden gebroken luciferstokje. Vervolgens moeten ze achtereenvolgens ijzer, plastic en papier uit hun eigen ‘afvalberg’ scheiden. Dit proefje komt van de website van Wecyclekids.nl.
Proefje: Hoe verteert afval?
Een proefje met de hele groep. Geef de leerlingen vijf stukjes afval (een stuk banaan zonder schil, plastic, papier, aluminiumfolie, een theezakje). Laat ze per stukje afval vooraf bedenken wat er onder de grond mee gebeurt en hoe lang dit zal duren. Maak een foto of tekening voordat ze de grond ingaan. Doe vervolgens een laag aarde in een plastic bak, leg de stukjes afval erin, dek het geheel volledig af met een laag aarde en geef om de dag een beetje water. Bekijk het afval af en toe en laat leerlingen opschrijven wat ze zien. Vergelijk het eindresultaat met de foto van de beginsituatie. Welke soorten afval verteren? Welke niet?
Proefje: Platter plastic
Een proefje om thuis te doen met hulp van een volwassene. Kun je een plastic fles platter maken zonder hem aan te raken? Bekijk de beschrijving van het proefje.