Cyclus verduurzaamt met aanschaf elektrische voertuigen en gereedschap
De elektrificering van voertuigen en werktuigen is onomkeerbaar, ook voor het openbaar groen en de stadsreiniging, en zeker met het oog op de ambitie van 22 grotere gemeenten om in 2025 geen brandstofvoertuigen meer toe te laten in de binnenstad. Afvalverwerker Cyclus, Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit en Stihl hebben samen een uniek partnerschap gevonden in verduurzaming. Medewerkers van Cyclus maken naar volle tevredenheid gebruik van elektrische bedrijfswagens van Goupil die uitgerust zijn met accumachines van Stihl. Zo ontstaat een volledig geïntegreerde accucombinatie.
Het begon met de ambitie van Cyclus om de brandstofmotor in het wagenpark in de ban te doen. Cyclus stuitte bij zijn zoektocht op de elektrische bedrijfswagens van Goupil, die door Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit worden geïmporteerd en gedistribueerd. De keuze was om verschillende redenen al snel gemaakt. Rob van Anraat, materiaalbeheerder bij Cyclus: 'Wij kunnen op kantoor wel vinden dat het een mooi wagentje is, maar ons personeel moet ermee werken, dus zij hebben de wagens van Goupil uitvoerig getest. Dat beviel uitstekend. In overleg met Van Blitterswijk kwamen we uit op de Goupil G4L (Long), die aan een aantal van onze eisen voldeed. Zo wilden we een smal voertuig, dat in het stedelijk gebied tussen (klap)paaltjes en andere objecten door kan laveren. Omdat we ook het wandel- en parkgebied in Gouda beheren, zochten we een compacte wagen die niet te veel plaats inneemt als we aan het werk zijn. Ook daar voldoet de Goupil aan. Tegelijkertijd heeft de bedrijfswagen een grote laadbak, plus een opbergruimte voor ons elektrische gereedschap. Dat laatste was essentieel voor ons.'
Persoonlijk harnas met accu
Na de aanschaf van de Goupil belandde Cyclus in een volgende fase van de elektrificering. Nu er verschillende schone elektrische voertuigen rondrijden, kun je slecht aankomen met gereedschap dat draait op een vervuilende brandstofmotor, zo oordeelde Van Anraat. 'Je bent niet geloofwaardig als op de wagen een sticker is geplakt met "We rijden 100 procent elektrisch" en je uitstapt om zo'n herrie schoppend, rokend apparaat te gebruiken. Omdat we willen verduurzamen en 100 procent CO2-neutraal willen werken, hebben we Van Blitterswijk Tuin- en Parkmachines naar een oplossing gevraagd. Toen kwam de leverancier met een elektrische bladblazer van Stihl om uit te testen. Deze was uitgevoerd met één accu, maar dat bleek in de praktijk te weinig. Daarna kwamen we uit op een Stihl-rugbladblazer met een grotere accu. Voor elke werknemer hebben we twee accu's aangeschaft, evenals een persoonlijk harnas waar de accu in kan worden gezet.'
Ergonomisch werken
De aanvankelijke twijfels bij de medewerkers over het gewicht van dit accusysteem werden weggenomen doordat het niet zwaarder is dan een motorblazer. 'Een ander voordeel is dat je de trilling van die motor kwijt bent. Bovendien kan het harnas helemaal worden ingesteld op persoonlijke kenmerken als gewicht, lengte of dikte van de jas. Hierdoor is de bewustwording over het ergonomisch gebruik gegroeid. Onze mensen werken nu tot hun volle tevredenheid met de bladblazers.'
|
Er kwam bovendien een praktisch probleem aan de orde: het opbergen van de accu's. Van Anraat: 'Elke keer aan het eind van de dag de accu's uitladen, in het magazijn aan de lader leggen en de volgende morgen weer inladen, dat is nogal arbeidsintensief. Toen bood Van Blitterswijk ons de oplossing om de accu's tijdens het werk op te laden. Er werd een laadstation in de Goupil geïnstalleerd. De ene accu ligt aan de lader, de andere is in gebruik.'
Opladen tijdens werktijd
Voor Cyclus is dit de ideale oplossing, meent Van Anraat. 'Nu zijn we af van het gesjouw met de accu's. Omdat iedereen een persoonlijk harnas heeft, worden ook niet de verkeerde accu's meegenomen. Bovendien zijn ze allemaal vol, zodat je zonder zorgen een dag vooruit kunt.' Voor de veiligheid is er een leuk foefje ingebouwd. 'Omdat we een stille wagen hebben, hoort het winkelende publiek hem niet aankomen. Onze jongens gingen dan toeteren, wat nogal eens commentaar opleverde. Als oplossing hebben we er een ijscobelletje op laten zetten. Dus dan gaat het van "ting, ting, ting" en komen wij het afval opruimen. Dan zie je lachende gezichten. Dat wordt meer gewaardeerd dan de vieze diesels in het verleden.' Het gebruik van elektrisch handgereedschap en machines is ook een welkome bijdrage aan de leefbaarheid van de omgeving. 'Zeker als je 's ochtends vroeg begint, is het fijn dat er geen geluidsoverlast is, zoals met motorbladblazers en dergelijke.'